רגע לפני הסערה הראשונה של החורף – כיצד נתכונן ונתגונן מפני מחלות החורף

רגע לפני הסערה הראשונה של החורף – כיצד נתכונן ונתגונן מפני מחלות החורף

כבוגרת לימודי סינית ומזרח אסיה ונכדה גאה לסבתא יהודית, מחלוצי ה”פריקים” של הרפואה האלטרנטיבית עוד הרבה לפני שזה היה אופנתי, הפילוסופיה של הרפואה הסינית קרובה מאד לליבי.
בחיים הכי כיף לשלב את הדברים שאתה אוהב – כשזה נוגע לבריאות זה ממש מתבקש!
אז בבלוג הזה אבחן את הנקודות העיקריות בתורת הרפואה הסינית בהיבט החורפי ואראה כיצד שמן זית יכול להשתלב בתורה הזו. מכיוון שהאקלים בסין לא ידידותי לגידול זיתים, שמן זית לא נוכח במסורת התזונה הסינית. אבל כשמאמצים פילוסופיה בריאותית מסוימת, חייבים תמיד להעביר אותה התאמה לחומרי הגלם המקומיים, ואצלנו בישראל הזית הוא אחד הגידולים העתיקים בהיסטוריה.

הסינים הקדמונים ראו את האדם כחלק בלתי נפרד מן הטבע הסובב אותו. האדם מקיים מערכת יחסים עם מזג האוויר בטבע, וזה משפיע עליו ועל מערכות גופו השונות. ככל שנשכיל להתאים את עצמנו לשינויים האקלימיים של עונות השנה, כך ניטיב להתגונן מפני מחלות ופגעים.
ספר הרפואה הפנימית (Nei Jing ) של הקיסר הצהוב שנכתב לפני 2500 שנה הינו “התנ”ך” של הרפואה הסינית והוא מפרט כיצד עלינו להתנהג בכל עונה מעונות השנה.
תזונת חורף מומלצת על פי הרפואה הסינית:
– מאכלים חריפים ומרירים. “הטעם החריף יכול לפתוח את הנקבוביות, להניע נוזלים ולסייע בתנועת האנרגיה”. הטעם המריר מרכז את האיכויות של המזון פנימה אל תוככי הגוף וכך משמר את האנרגיה החמימה בפנים.
טיפ שלנו: בימות החורף כדאי להעדיף שמני זית בעלי חריפות ומרירות מודגשת כגון פישולין וברנע לעומת הזנים העדינים יותר.
– מזונות חמים – בטמפרטורה שבין 32-60 מעלות (תבשילים, מרקים, נזידים, דייסות).
– צמחים מחממים: שורש ג’ינג’ר וקינמון. ירקות שורש הגדלים בחורף כמו: שורש סלרי, בטטה, סלק, גזר וצנונית, מתפרקים בגוף לאט, מכילים שפע מינרלים וויטמינים חיוניים ועשירים בסיבים תזונתיים, המקלים על העיכול, דגנים מלאים וקטניות.
טיפ שלנו: הקיסר הצהוב עוד לא ידע מה שאנחנו יודעים היום: שילוב של שמן זית במזונות השונים חיוני לספיגת הויטמינים והמינרלים שבהם – הוסיפו שמן זית בכל תבשיל וכך תפיקו ממנו מקסימום בריאות (וגם טעם…)
– לשלב בתזונה היומיומית צמחי מרפא התומכים במערכת החיסון: אכיניצאה, שורש אסטרגלוס, פטריות ריישי, שיטאקי ועוד
– להימנע ממזונות מייצרי ליחה: חלב, סוכר, קמח לבן.

ולסיום: כמה תרופות סבתא “משלנו” שיעזרו לכולנו לעבור את החורף בשלום:
לשיעול וליחה: לערבב בקערית כף שמן זית, כף דבש וכף ערק, לחמם קלות ולמרוח על בית החזה
לכאב אוזניים: לחמם מעט שמן זית ולטפטף לתוך האוזן טיפה אחת 2-3 פעמים ביום, עד להטבה
להגנה מפני זיהומים ויראליים / חיידקיים: להרתיח 2 חופנים של עלי זית טריים בליטר מים, לבשל על אש קטנה במשך 20 דקות, ולשתות חם או קר במשך היום.

בברכת חורף חמים ונעים,
תמר גלילי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
×

עגלת קניות

[contact-form-7 id=”298″ title=”Contact form”]

דילוג לתוכן